יום שישי, 31 באוגוסט 2012

ברוכים הבאים !

פגיעה בתפקוד הכליות גוררת בעקבותיה שינויים רבים בתזונה. לתפריט היומי מתווספות לעתים הגבלות כה רבות, עד כי התחושה היא שלא נותר דבר שניתן למלא בו את הצלחת, ובעיקר את הבטן. המטרה של בלוג זה היא להקל במידת האפשר על גוון התפריט היומי של אנשים עם מחלת כליות על כל שלביה, להציע טיפים הקשורים לבחירת מוצרי מזון, לבישול וכמובן גם מתכונים.
קיימים אתרי אינטרנט רבים מרחבי העולם המספקים מתכונים וטיפים לחולי כליה. אני אנסה לתת מענה לדוברי העברית, לקלוע לטעם ולהרגלי האכילה של הישראלים, תוך התאמה למצרכי המזון המקומיים.  בנוסף אביא מידע הקשור למניעה וטיפול במחלות כליה,  מחקרים חדשים בתחום וכדומה.

כל ההצעות שיופיעו בבלוג זה הינן כלליות, ואינן מחליפות ייעוץ של דיאטנית עם נסיון בטיפול במחלות כליה (דיאטנית נפרולוגית). ייעוץ זה ניתן בכל קופות החולים ובמכוני הדיאליזה.

מי אני?

דיאטנית משנת 1997. למדתי תזונה  בבית הספר לתזונה של האוניברסיטה העברית (הפקולטה לחקלאות ברחובות). בתחילת דרכי עבדתי בבית החולים סורוקה, וטיפלתי בין השאר בילדים עם מחלות כליה. לאחר מכן עבדתי מספר שנים ביחידת הדיאליזה של בית החולים בילינסון, וכן במרפאה הפרדיאליטית הצמודה אליה. בהמשך עבדתי כדיאטנית נפרולוגית בקופת חולים כללית במחוז חיפה , והחל משנת 2005 אני עובדת כדיאטנית בחברת נפרומור, רשת ארצית של מכוני דיאליזה בקהילה.  מפברואר 2013 משמשת כדיאטנית של העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות.

אשתדל להביא בבלוג זה את מיטב הטיפים, המתכונים והעדכונים המתאימים לאנשים עם מחלת כליות על שלביה השונים. ניתן למצוא בבלוג גם קישור לתזונתון - מידעון בנושא תזונה בדיאליזה - מתורגם לשלו שפות, המתפרסם מדי שלושה חודשים, וכן רשימת אתרים מומלצים.

אשמח לקרוא את תגובותיכם ולענות לשאלותיכם. גם הצעות ובקשות יתקבלו בברכה.


אני - טל קמינסקי רוזנברג



מוזמנים לעקוב אחרי גם בפייסבוק, טוויטר, לינקדאין ופינטרסט.
מומלץ לעקוב גם אחרי דף הפייסבוק של העמותה לקידום ושנירת זכויות חולי הכליות.

קריאה נעימה!


טל קמינסקי רוזנברג

9 תגובות:

  1. הי טל
    שלחתי לך מתכון של פשטידות בצל שהכנתי.
    שאלתי אותך האם הן מתאימות לאי ספיקת כליות ובמידה וכן אולי להוסיף את זה לבלוג שלך.
    כמו כן שאלתי אותך אם יש לך איזה רעיון למי אני יכולה לפנות כדי לקבל הכוונה במתכונים שעונים על מספר בעיות ולא רק על אי ספיקת כליות.
    אשמח לקבל את התייחסותך.

    מחכה להתייחסותך

    השבמחק
  2. שלום לך, השבתי לך לפני מספר ימים על המתכון, ומעתיקה את תשובתי גם לכאן: שלום רב, המתכון נראה מעולה, אני מעדיפה להשתמש באבקת אפיה ולא קמח תופח כי אז אפשר להפחית קצת בכמות האבקה ביחס לקמח. במקום אבקות מרק עדיף להוסיף תבלינים כמו עשבי תיבול, שום, ועוד לפי הטעם... תוכלי להתקשר אלי ואנסה לעזור 052-3200740. בברכה, טל

    השבמחק
  3. שלום טל
    תודה.
    אכן לא ראיתי את תשובתך.
    תודה שטרחת וענית לי פעמיים.
    אנסה לשנות בהתאם להמלצתך.
    האם יש מגבלה לגבי כמות אבקת אפייה? חשבתי שאין עם זה בעיה.
    לגבי אבקות מרק- אני יודעת כף זה כף.
    לגבי תבלינים אני אף פעם לא יודעת איזה וכמה ומה ההשפעה שיש לכל אחד.
    כאחראית ראשית בבית על הרכב התבשיל/ המזון, אני חוששת להרע בבישול שלי למצב הכליות

    שוב תודה.

    השבמחק
  4. שלום לך,
    אבקת האפיה פחות רצויה עקב תוספת הזרחן שבה. אין כמות מסוימת שמותרת, עדיף לשים כמה שפחות. אפשר גם להכין בצק שמרים כאלטרנטיבה אם ניתן למאפים למיניהם.
    לגבי אבקת מרק ותבלינים, אפשר להוריד בהדרגה את כמות אבקת המרק ולהוסיף תבלינים מוכרים כמו פלפל שחור, פלפל לבן, כמון, פפריקה, או עשבי תבלין כמו בזיליקום, טימין, מרווה. הכמויות הנדרשות לתיבול הן קטנות ולא ידועה השפעה מזיקה שלהם על הכליות.
    בברכה,
    טל

    השבמחק
  5. שלום טל
    תודה על התייחסותך.
    האם אפשר סודה לשתיה במקום אבקת אפיה?
    כפית או כף אבקת מרק לתבשיל זו כמות "נסבלת"? עד שנתרגל לחלופות? :)
    נאמר לי כי כל הירוקים: פטרוזיליה, שמיר,...... אסור.
    אז אפשר להוסיף בזיליקום, טימין, מרווה?
    טל, את ממש עוגן.
    תודות רבות.

    השבמחק
  6. שלום רב, הפחתה הדרגתית של אבקת מרק בהחלט מומלצת, כדי להתרגל..
    אפשר להשתמש בעשבי תיבול בזיליקום, טימין מרווה כי הכמות ששמים קטנה (מספר עלים או כפית-2 לתבשיל).
    שמיר ופטרוזיליה תלוי בכמות שמשתמשים ובמצב הבדיקות.
    כדי להתאים את התפריט וההמלצות באופן אישי למצב הכללי והבדיקות צריך להיות במעקב דיאטנית שעוסקת בנפרולוגיה. אם אינכם בקשר עם דיאטנית אשמח לעזור ביצירת הקשר. תוכלי ליצור קשר לפי הצורך בטלפון 052-3200740
    בברכה
    טל

    השבמחק
  7. שכחתי לציין לגבי סודה לשתיה שהיא גם לצערי לא מומלצת עקב כמות הנתרו שבה...

    השבמחק
  8. בבדיקות דם נמצא אוראה 63h.קריאטינין 1.8h.טריגליצרידים315.חלבון בשתן 5.7.איזו תמונה את מקבלת מהנתונים האלה ,שלחו אותי לדיאטנית נפרולוגיה עדיין לא מצאתי זמן לכך מחפש תפריט יומי.תודה על כל תשובה.
    בצלאל

    השבמחק
  9. הי בצלאל, המצב דורש טיפול מסודר ולא דרך הרשת. מציעה לפנות לדיאטנית העוסקת בתחום הנפרו בהקדם. אם אתה צריך עזרה באיתור דיאטנית מתאימה לטיפול דרך הקופה או פרטי אשמח לעזור. בברכה, טל

    השבמחק