יום שישי, 31 באוגוסט 2012

כולם רוצים חמוצים

אחד המזונות הראשונים שיורדים מהתפריט של  חולי כליות הם החמוצים. הסיבה העיקרית: עשירים במלח. אם מדובר בחמוצים תעשייתיים (הן במלח והן בחומץ) אין ספק שהם עשירים במלח. אך גם הכנת חמוצים ביתיים מתבססת פעמים רבות על כמות גדולה של מלח. אחד המזונות הראשונים שטעמתי על שולחנה של חמותי (אז - חמותי לעתיד) היו פלפלים קלויים בתחמיץ. טעמם ערב לחך, הם מהווים תוספת משובחת לכל ארוחה, והם לא מכילים תוספת מלח כלל.  הפלפלים מתאימים גם לשומרים על תפריט דל אשלגן, בהיותם ירק דל אשלגן יחסית. ההשריה בתערובת החומץ והמים מקטינה עוד יותר את תכולת האשלגן שבהם. מתאים לסובלים מאי ספיקת כליות, כולל למטופלים בדיאליזה, וכן מתאים לאנשים עם סוכרת. בתאבון!

פלפלים קלויים בתחמיץ



פלפלים קלויים בתחמיץ בנוסח משפחת רוזנברג
המצרכים
4 פלפלים אדומים או צהובים
כוס מים
1.5 כוסות חומץ 5%
2 שיני שום פרוסות דק (לא חובה)
1-2 טבליות סוכרזית

הוראות הכנה
קולים את הפלפלים שלמים בתנור בחום בינוני (180 מעלות) עד להשחמה קלה, תוך כדי הפיכתם מצד לצד.
מוציאים מהתנור ושמים מיד בשקית ניילון אטומה למספר דקות, עד שהפלפלים מתחילים "להזיע".
מסירים את הקליפה, חותכים לרצועות ומנקים את הגרעינים.
מניחים בכלי עם מכסה ביחד את כל יתר המרכיבים, ושומרים במקרר.
פלפל קטן או חצי פלפל בינוני מהווים תחליף למנת ירק בתפריט היומי.
יש להתייעץ עם הדיאטנית המטפלת לגבי הכמות האישית המומלצת.

בתאבון!

 

12 תגובות:

  1. שלום טל,
    תודה על הבלוג. אני מטופלת דיאליזה. מקווה שאוכל להעזר בך כי ההגבלות קשות מאוד ועם הזמן אני נוטה "לשכוח" חלק מהן (כמו למשל חמוצים שאני זוללת חופשי).
    את כותבת שהשריית העוף בחומץ תמנע שחרור חומרים מזיקים בזמן האפייה או הטיגון. לאילו חומרים מזיקים את מתכוונת? האם זה נכון לכל נתחי העוף? ומה עם בשר?

    השבמחק
  2. שלום יעלי, מקווה שהבלוג באמת יוכל להיות לך לעזר! מבטיחה להעלות עוד מתכונים של חמוצים בהמשך לטובת חובבי החמוצים כמוך (:. לשאלתך, החומץ מונע הווצרות חומרים הנקראים "תוצרי סוכר מתקדמים" או באנגלית Advanced Glycation End Products (ובקיצור AGEs). חומרים אלה אינם בריאים לכל אדם, אך במיוחד למטופלים בדיאליזה, או לסובלים ממחלת כליות גם ללא דיאליזה. הדבר נכון לכל סוגי הבשר, העוף והדגים. אם מבשלים במים/ברוטב או עם אדים (בישול "רטוב" מה שנקרא)אין בכך צורך. הדבר חשוב ב"בישול יבש" כמו טיגון ואפיה. ובנוסף זה גם טעים! אז אם מסתדר להשרות את הבשר/עוף/דג לפני הטיגון/אפיה - מומלץ. בברכה, טל

    השבמחק
  3. תודה. ישר רצתי להשרות בחומץ את חזה העוף המיועד לארוחת הצהריים והתיישבתי לקרוא בויקיפדיה על החומרים המוזרים האלו שלא שמעתי עליהם קודם. הבנתי שהרמה שלהם היא גם פונקציה של רמת הגלוקוז בדם. הגלוקוז שלי בדם בדרך כלל בטווח הנמוך של הסקאלה (למרות שאני חולה על מתוק) אז אני יכולה להיות רגועה יותר לגבי ה AGE לא?

    השבמחק
  4. הי יעלי, כל הכבוד על הזריזות! החומרים הללו יכולים להווצר במזון או בתוך הגוף. ככל שרמת הסוכר בדם יותר גבוהה (אצל אנשים עם סוכרת)יצירתם בתוך הגוף גדולה יותר. לכן לאנשים עם סוכרת עוד יותר כדאי להשרות את נתחי השר/עוף לפני בישול "יבש". אז אפשר לומר שאת צודקת, ואני מקווה שהעוף גם יצא יותר טעים!

    השבמחק
  5. שלום טל.
    אני אהבתי את מה שיצא וגם בן הזוג אבל הבת שלי למרבה הצער - לא. ננסה בפעם הבאה עם מיץ לימון, לפחות את הנתח שלי בעוף. בכל אופן תודה על המתכונים והטיפים. שמחתי מאוד לגלות שמותר לי לאכול נסיכת הנילוס. כבר 3 שנים לא הכנתי דג מרוקאי חריף ואני כל כך מתגעגעת (למה הדיאטנית שלי במכון לא ידעה לומר לי שמותר סוגי דגים מסויימים?) מחכה למתכון שלך למלפפונים חמוצים ללא מלח כי זו עוד חולשה שלי.

    השבמחק
  6. הי יעלי, אני כל כך שמחה שהעוף במרינדת החומץ היה לך טעים, וכמובן גם יותר בריא! נקווה שגם הדור הצעיר יתרגל.. תהני גם מהדג החריף, אך שימי לב לכמות העגבניות במתכון, לשמירה על רמות האשלגן.והמלפפונים החמוצים: בקרוב! טל

    השבמחק
  7. אני מכינה (ליתר דיוק נהגתי להכין עד לפני 3 שנים כשחזרתי לדיאליזה) דג מרוקאי חריף בלי עגבניות בכלל. רק עם גזר, פלפלים אדומים, פפריקה, הרבה שום, פלפל ירוק חריף והרבה הרבה כוסברה. גם מלח אינני מוסיפה. אני מוכנה לשלוח לך את המתכון אם תרצי.

    השבמחק
  8. אני אשמח לקבל את המתכון! הוא נשמע עם פוטנציאל ממש טוב לאנשים עם מחלת כליות. אני אעשה לו חישוב ערך תזונתי ואפיץ לכולם אם תסכימי.

    השבמחק
  9. בבקשה (באדיבות חמתה של בת דודי, ענת אילוז ממעלה אדומים):
    פילה דג נסיכת הנילוס מושרה מראש במיץ לימון כ 20 דקות
    2 פלפלים אדומים חתוכים למקלות עבים
    ראש שום שלם מפורק לשיניים קלופות וחצויות
    חבית כוסברה שלמה קצוצה
    פלפל ירוק חריף קצוץ (למי שלא רגיל לחריף - אפשר רק חצי פלפל או רבע)
    גזרים אחדים קלופים פרוסים גס (לרוחב)
    פפריקה מרוקאית (בשמן)
    לטגן את הירקון בשמן בסיר רחב ולהוסיף חצי מכמות הכוסברה. להוסיף כף גדושה פפריקה. כשעולה ריח טוב, ממיחים את הדג מעל הירקות ומכסים בירקות ובשאר הכוסברה. מכסים ומבשלים חצי שעה. מרטיבים מידי פעם ברוטב של הירקות (לא צריך להוסיף מים. הירקות מגירים נוזלים). מגישים עם עם חלה טריה לטבילה ברוטב. מעדן!!!

    השבמחק
  10. יופי, תודה על המתכון. האם תוכלי לומר כמה נתחים של דג מכינים לכמות זו של ירקות, ומה משקל כל נתח? ואגב, יש כאן השריה במיץ לימון, זה במקור, נכון? ממש מתאים להמלצות למניעת AGES (:
    יתכן ויהיה צורך להפחית בכוסברה עקב האשלגן, חצי חבילה גם תספיק? ולמי שלא אוהב כוסברה יש אפשרות לפטרוזיליה? שבוע טוב, טל

    השבמחק
  11. השריה במיץ לימון זה אכן במקור. חצי חבילת כוסברה גם אפשרי אבל חבל - אפשר שהחולה יקח לעצמו פחות למה להעניש את הבריאים במשפחה? לא ממליצה להחליף בפטרוזיליה. מי שלא אוהב כוסברה - שינסה בכל זאת כי במנה הזאת זה מבושל ומשתלב נפלא. מספר נתחי הדג כמספר המנות : בערך 5-6. לא יודעת מה משקל כל נתח - מנה ראשונה ממוצעת. כמה זה? אני נשמעת כמו סבתא שלי :-)

    השבמחק
  12. לגבי משקל הנתחים אני אבדוק. הבעיה עם האשלגן היא שהוא יוצא מהירק לתבשיל, בעיקר לרוטב. ואז יותר קשה להמנע ממנו. אני אבדוק כמה זה יוצא למנה ואעדכן.

    השבמחק