יום שישי, 6 בספטמבר 2013

מה שטוב לספורטאים - על ספורט וחטיפי חלבון

על פי מחקר שפורסם לאחרונה בעיתון המדעי של החברה האמריקאית לנפרולוגיה, תוכנית מובנית הכוללת שינוי הרגלים לאורח חיים בריא בכלל, ופעילות גופנית בפרט,  יכולה להיות בטוחה ומועילה עבור אנשים עם מחלת כליות כרונית, ולשפר את הכושר הגופני, הרכב הגוף והתפקוד הלבבי.
כ -60 מליון בני אדם ברחבי העולם סובלים ממחלת כליות כרונית, אשר גורמת לסיכון מוגבר למחלת לב. באוכלוסיה הכללית ידוע כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון למחלות לב, אך לא ברור אם כך הדבר גם בקרב אנשים עם מחלת כליות, וכן לא ברורה הבטיחות של ביצוע פעילות גופנית על ידי אנשים הסובלים במקרים רבים גם ממחלות רקע נוספת כגון סוכרת ויתר לחץ דם. חוקרים אוסטרלים פיתחו תוכנית מובנית לשינוי אורח חיים וביצוע פעילות גופנית, שתהיה בטוחה ויעילה עבור אנשים עם מחלת כליות כרונית בדרגה בינונית. התוכנית הוצאה לפועל בשיתוף צוות רב מקצועי שכלל רופא נפרולוג, אחות נפרולוגית, פיזיולוג, דיאטנית, אחות סוכרת ופסיכולוג, וכללה ביצוע של 150 דקות שבועיות של פעילות גופנית בעוצמה בינונית, והשתתפות בקבוצת תמיכה לאורח חיים בריא ושינוי הרגלים. 23 מטופלים הופנו באופן אקראי להשתתפות בתוכנית או לטיפול הרגיל המקובל (קבוצת הביקורת).
בתחילת המחקר, רק 45% מהמשתתפים היו מסוגלים לבצע פעילות גופנית כמצופה לגילם. המטופלים שהשתתפו במחקר, שנמשך שנה, שיפרו את יכולתם האירובית ב -11%, זאת לעומת משתתפי קבוצת הביקורת שיכולתם האירובית פחתה       ב -1%. משתתפי המחקר גם השיגו ירידה קטנה אך מובהקת במשקלם. בנוסף אבחנו החוקרים שיפור בתפקוד הלבבי אצל המשתתפים.
יש להדגיש שהבטיחות של התערבות כזו תלויה מאוד בקיומו של צוות רב מקצועי מיומן, אשר דואג בין היתר להתאמה צמודה של הטיפול התרופתי ליתר לחץ דם ולסוכרת על פי הצורך . זהו מחקר ראשוני ומועט משתתפים, שהראה כי ניתן לשפר את הכושר והתפקוד הלבבי גם בקרב אנשים עם בעיות בריאות מורכבות. דרושים מחקרים נוספים על מנת לבסס תוצאות אלה ולהרכיב סטנדרטים מתאימים לטיפול.
גם אנשים המטופלים בדיאליזה יכולים להפיק תועלת מביצוע פעילות גופנית, כמובן אך ורק באישור הרופא ותוך התאמה למצבם הכללי , ליכולתם ולרצונם. עוד על הנושא ניתן לקרוא כאן, בינתיים באנגלית בלבד...


מה שטוב לספורטאים


ואם כבר בספורט עסקינן, לאחרונה סיפרה לי קולגה יקרה, הדיאטנית לאה כהן, כי היא נוהגת להמליץ למטופלי דיאליזה על חטיפי חלבון המיועדים בדרך כלל לספורטאים כהעשרה בחלבון. הרעיון מיד מצא חן בעיני, היות וחטיפי חלבון אלה, המיועדים לאוכלוסיה בריאה, בוודאי טעימים, וגם משדרים בריאות וספורטיביות, משב רוח מרענן עבור אנשים עם מחלות כרוניות למיניהן. בנוסף הם יכולים לשמש גיוון לתפריט החד גוני לעתים.

מה צריך לדעת לפני שמתחילים לאכול חטיפי חלבון לספורטאים?

יש להתייעץ עם הדיאטנית לפני הכנסה של כל מזון חדש לתפריט.
כאשר מסתכלים על הסימון התזונתי של חטיפי חלבון, יש לשים לב שהם מכילים סביב 14-20 גרם חלבון לחטיף, ולא לקחת חטיפי אנרגיה רגילים המכילים עד כ -5 גרם חלבון לחטיף.
יש להעדיף חטיפי חלבון שעל אריזתם כתובים גם ערכי הזרחן והאשלגן.
יש להתייחס לחטיפי החלבון באל ארוחה לכל דבר, ולקחת איתם תרופות קושרות זרחן (במידה ונרשמו על ידי הרופא).
חטיפי החלבון מכילים גם פחמימות. בעיקר עבור אנשים עם סוכרת, יש לקחת זאת בחשבון בתכנון התפריט היומי והטיפול התרופתי.

אז אם אתם בוחרים לעשות ספורט, או לאכול חטיף לספורטאים, ואולי גם וגם, אל תשכחו להתייעץ קודם כל עם הרופא והדיאטנית על מנת לקבל את המידע הנכון ביותר עבורכם באופן אישי.

מאמר מדעי על חטיפי חלבון של ספורטאים עבור מטופלי דיאליזה

בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה