יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

לכל מי שמתלבט אם לעשות חיסון לשפעת...

אמנם נושא זה אינו קשור לתזונה דווקא, אבל אני מרשה לעצמי להרחיב קצת את היריעה... לאחר שקראתי ידיעה שתפסה את תשומת לבי ועשויה להיות רלוונטית לאנשים עם מחלת כליות כרונית. בתקופה זו, כאשר מבוצעים החיסונים השגרתיים  נגד השפעת העונתית, רבים מתלבטים האם לבצע את החיסון או לא. לאנשים עם מחלה כרונית כמו אי ספיקת כליות, הנמנים על קבוצת הסיכון לחלות בשפעת,  מומלץ על ידי משרד הבריאות לעשות את החיסון, על מנת להמנע מתחלואה נוספת . ביחידות הדיאליזה מסופקים החיסונים ישירות למכון, במטרה להקל על המטופלים, ולחסנם בשיעור גבוה ככל הניתן עקב חשיבות הדבר. ידיעה שמתפרסמת היום במגזין HEARTWIRE מסקרת את הרצאתו של ד"ר אודל מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה במהלך הקונגרס הקנדי למחלות לב 2012. לפי ידיעה זו , המבוססת על 4 מחקרים (מטה אנליזה) שכללו 3000 איש, אנשים שקיבלו חיסון לשפעת הורידו את הסיכון שלהם לארוע לב משמעותי (הכוונה לארוע מוחי, התקף לב או דום לב) במחצית. על פי ד"ר אודל, גם אם הסיכון ירד רק ב -10% הרי שהחיסון כדאי. תחלואה לבבית היא אחד מהסיבוכים הקשים והידועים של מחלת כליה כרונית. לכן על פי ההמלצה הקיימת, המחוזקת על ידי מחקרם של ד"ר אודל ושותפיו, נראה שכדאי אכן לבצע את החיסון. יש לציין שהמחקר לא נעשה על אנשים עם מחלת כליה. היות ותחלואה ותמותה על רקע לבבי היא בשיעור גבוה מאוד באנשים עם מחלת כליות, כל דבר שעשוי להקטין את הסיכון לכך הוא מבורך, מה גם שגם מקטינים את הסיכון "לתפוס" שפעת החורף על הדרך... בכל מקרה אין לראות בידיעה זו המלצה אישית, ויש להתיעץ עם הרופא המטפל. ורק שנהיה בריאים!

קישור לידיעה ב - HEARTWIRE

קישור לתקציר מה -Canadian Journal of Cardiology



עדכון לחודש אוגוסט 2013:

מחקר נוסף מראה כי חיסון נגד שפעת יכול להוריד במחצית את הסיכון להתקף לב בקרב אנשים בגיל העמידה בעלי עורקים מוצרים
על פי מחקר אוסטרלי חדש נראה כי חיסון כנגד שפעת מפחית במחצית את הסיכון לאוטמים בלב בקרב אנשים בגיל העמידה בעלי עורקים מוצרים.
כיום בני 64-50 אינם נכללים באופן שגרתי בקבוצת המחוסנים כנגד שפעת בבריטניה ובאוסטרליה.
מחקרים קודמים הראו כי חיסון כנגד שפעת מפחית תמותה מסיבות שונות, ולא רק משפעת ומסיבוכיה, וכן מפחית את הסיכון לאשפוז בשל מחלה קרדיווסקולארית או ריאתית. החוקרים קוראים להמשיך לחקור את הנושא ולשקול חיסון כנגד שפעת גם באנשים מתחת לגיל 65 על רקע התועלת הקרדיווסקולארית שלו. 

לדיווח המלא במדיקל מדיה
למאמר המקורי


עדכון לחודש אוקטובר 2013:

מאמר נוסף באחד העיתונים הרפואיים החשובים בעולם מצא: חיסוני השפעת מקטינים את הסיכון הלבבי, במיוחד בחולים עם הסיכון הגבוה ביותר!!
לדווח ב"כמוני"
למאמר המקורי


אז... שקלו בחיוב להתחסן על פי המלצת הרופא המטפל, ושנהיה בריאים בקיץ ובחורף! 



תגובה 1:

  1. אני שומעת בזמן האחרון יותר ויותר על אנשים אשר חוששים מחיסונים ומציגים ממצאים ומחקרים על חיסונים למינהם אשר טוענים כי החומר פוגע ורעיל. אך יחד עם זאת לצערי רמבית אנשים אלו נשמעים כמו פאנטים המתגעגעים לזמנים "טובים יותר" בהם לא היו חיסונים או רפואה מתקדמת (ואנשים נפטרו בשיבה טובה בגיל 50...).
    את בהחלט הצלחת להביא מאמר מעט יותר מפוכח וברור בנושא. תודה!
    רשלנות רפואית באבחון

    השבמחק