יום שבת, 27 באפריל 2013

הפחתת מלח מצילה חיים

 הפחתת צריכת המלח היומית, מהכמות הממוצעת הנהוגה כיום לכמות המקסימלית המומלצת על ידי ארגוני הבריאות - מ -3500 מ"ג נתרן ביום (כ -9 גרם מלח) ל -2300 מ"ג ליום (כ -6 גרם מלח) - יכולה למנוע מקרי מוות רבים, כך לפי נתונים אמריקאיים המתפרסמים בעתון Hypertension . גם המגזין HEALTHDAY דיווח על נתונים אלה.  לא פחות מחמש מאות עד שמונה מאות וחמישים אלף מקרי מוות יימנעו בזכות הפחתת צריכת המלח בעשור הקרוב על פי נתונים אלה.
גם צריכת המלח הממוצעת בישראל הינה דומה על פי נתוני משרד הבריאות, שיצא בתוכנית הלאומית להפחתת צריכת מלח, במטרה להוריד את הצריכה לרמה המומלצת עד שנת 2020. לאנשים עם מחלת כליות חשוב במיוחד לשמור על צריכת מלח על פי ההמלצות על מנת להימנע מנזק נוסף לתפקודן.
אנשים רבים סבורים כי הפחתת עד הפסקת השימוש במלחיה ליד שולחן האוכל היא הצעד המרכזי הדרוש לצורך הפחתת מלח בתפריט. למעשה, הפסקת השימוש במלחיה תביא להורדה של כ -20% בלבד מכמות המלח הנצרכת ביום. מהיכן מגיע מרבית המלח לתפריטנו? מהמזונות המתועשים המיוצרים עם כמויות גדולות של מלח. תוכנית משרד הבריאות מבוססת על עבודה עם התעשיה על הפחתת כמות המלח המוסף למזונות, במקביל לקמפיין ציבורי להסברה על הפחתת צריכת המלח. ועד שכל זה יקרה - הדבר הטוב היותר שתוכלו לעשות על מנת לאכול פחות מלח, הוא לקרוא בעיון את הסימון התזונתי של המלח -  או כפי שמופיע על אריזות המזון: נתרן.  ואם כבר הסתכלתם מה רשום, כך תפרשו את הנתונים:
עד 100 מ"ג נתרן במאה גרם מזון: דל מלח= מומלץ!
עד 300 מ"ג נתרן במאה גרם מזון= סביר!
עד 500 מ"ג נתרן ממאה גרם מזון= גבוה - להמעיט!!
מעל 500 מ"ג נתרן במאה גרם מזון= להשאיר בחנות!

כלל מפתח נוסף להצלחה הפחתת המלח בתפריט: הדרגתיות. יש להפחית את השימוש במלח בהדרגה, על מנת לאפשר לפקעיות הטעם שעל הלשון להסתגל לשינוי. בהצלחה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה