יום שבת, 23 בנובמבר 2013

אפונה סינית - כי מיליארד סינים לא טועים!

תמיד נחמד לגלות עוד משהו ירוק שאפשר לשים  בצלחת.
אפונה סינית, הקרויה גם אפונת שלג, משתלבת נהדר כתוספת למנה עיקרית, מוקפצת עם נתחי עוף או כחלק מסלט.
ניתן להשיג אותה טריה מדצמבר עד אפריל/מאי, או קפואה בכל השנה.

אפונה סינית מאודה ומוקפצת. תצלום: Robyn Lee 


מה ההבדל בין אפונה סינית לאפונת גינה?

אפונה סינית שייכת לקבוצת הקטניות בדומה לאפונת הגינה. היא מתאפיינת בכך שניתן לאכול אותה עם התרמיל שלה, שהוא עדין יותר מתרמילי אפונת הגינה ואינו מכיל סיבים קשים ובלתי אכילים.
הקטניות, ואפונת הגינה ביניהן, בדרך כלל אינה חלק קבוע בתפריט המותאם לאנשים עם מחלת כליות. זאת בשל תכולת האשלגן והזרחן הגבוהה האופיינית לקבוצה זו, הכוללת בין היתר את גרגרי החומוס, שעועית יבשה, פול, עדשים ופולי סויה. אפונה ירוקה, לעומת היבשה, עשירה פחות באשלגן וזרחן , אך עדיין מכילה לא מעט מהם.
יתרונה של האפונה הסינית לעומת אפונה ירוקה הוא תכולת הזרחן הנמוכה בכמחצית לעומת אפונה ירוקה. מבחינת כמות האשלגן רמתה דומה בשני סוגי האפונה במנה נאכלת (כחצי כוס), עם יתרון קל לאפונה הסינית.
האפונה הסינית דלה יותר בפחמימות לעומת אפונת הגינה, מה שהופך אותה מתאימה יותר לאנשים עם סוכרת, וכתחליף למנת ירק, ולא מנת פחמימה כגון אורז או פסטה.
מנה סבירה לאכילה בתפריט כתחליף למנת ירק - כחצי כוס (3-4 כפות) לאחר בישול.






איך מבשלים?

תחילה יש לקטום את קצותיה של אפונת השלג. יש הממליצים לאכול אותה טריה, אך אז היא עלולה להיות מעט קשה, וכן מפסידים יתרון נוסף לאנשים עם מחלת כליות. בישול במים מוציא חלק מתכולת האשלגן שבאפונה, ואם נוותר על שלב זה נישאר עם כל תכולת האשלגן שלה, שאינה רצויה בתפריט דל אשלגן. מומלץ בישול קצר : שמים את האפונה בסיר מלא מים רותחים , מוציאים את האפונים בעזרת כף מחוררת כעבור 1-2 דקות (אפשר לטעום אפונה אחת כדי לוודא שהתבשלה לטעמכם) וזורקים לתוך קערת מי קרח. מוציאים מיד ומעבירים למסננת.

מה מכינים?

אחרי בישול קצר מאוד אפשר לשלב אפונת שלג בפסטות וריזוטו או להקפיץ במעט שמן שומשום/שמן בוטנים עם ג'ינג'ר ושום / ג'ינג'ר ופלפל צ'ילי / שום, פלפל צ'ילי ופירורי לחם.

מידע נוסף על אפונה סינית מאתר YNET

אפשר גם לציין בהקשר זה כי שעועית ירוקה וצהובה, בניגוד לשעועית היבשה, אינן עשירות במינרלים  (אשלגן וזרחן), וכן מומלצות כחלק קבוע בתפריט. רק לא לשכוח שבישולן האופייני ברוטב עגבניות יקפיץ כמובן את תכולת האשלגן שבמאכל. רצוי להכינן עם שמן זית ושום או בצל למשל. אם בכל זאת מבשלים אותן ברוטב עגבניות, מומלץ "לדוג" אותן מהרוטב ולסנן אותו במידת האפשר, ובהחלט לא "לנגב" את שאריות הרוטב עם הלחם בתום הארוחה :).

בתאבון!!







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה