יום חמישי, 26 במרץ 2015

פסח על קצה המזלג

חג הפסח מזמן אתגרים קולינריים רבים לאנשים עם מחלת כליות,  אולי יותר מחגים אחרים, בשל אורך החג והמזונות הייחודיים לו. להלן מספר המלצות תזונתיות למטופלי דיאליזה לימי החג.

להורדת חוברת מיוחדת לפסח 2017 לחצו כאן






מתכונים נוספים:
מציה לפסח
קצפיות בת שבע
פשטידת פצפוצי אורז

מוזמנים לדפדף עוד בבלוג ולמצוא מתכונים שמתאימים לפסח ולכל ימות השנה למשל מגוון סלטים


טיפים נוספים:

קערת סדר פסח

רוב המזונות המוגשים על קערת הסדר, כגון כרפס, חרוסת, חזרת ותפוח אדמה, הם עתירי אשלגן. ניתן לאכול מהם במידה מועטה כפי הנדרש בסדר הברכות.

מרק
המרק הוא חלק מרכזי בארוחות החג. שימו לב כי המרק תורם לצריכת הנוזלים, וכן הינו עשיר באשלגן. השתדלו לאכול מנה קטנה ממנו, והעדיפו את תוכנו על פני הנוזלים.

מצות
מצות ניתן לאכול באופן הרגיל, רצוי את המצות הפשוטות, ולא אלו מקמח מלא/מצות קלות וכדומה. ניתן להכין מאכלים שונים ממצות או קמח מצה כגון כופתאות, מצות עם ביצים, לביבות, לחמניות ועוד.
ממרחים על המצה: חרוסת/ממרח שוקולד/ממרח תמרים/כבד עשירים באשלגן וזרחן. השתמשו בהם במידה, ונסו כתחליף גבינות/חמאה/מרגרינה/ריבה בשכבה דקה.

קמח

סוגי הקמח המומלצים לשימוש הם קמח מצה, קורנפלור או טפיוקה. ניתן להשתמש בעמילן תפוחי אדמה, אך לא בקמח תפוחי אדמה (בשל תכולת האשלגן הגבוהה שבו). אם יש ספק ניתן להבדיל ביניהם לפי תכולת החלבון: בעמילן תפוחי אדמה תכולת החלבון נמוכה – סביב 1 גרם ל -100 גרם, לעומת קמח תפוחי אדמה, המכיל סביב 6 גרם חלבון ל -100 גרם.

תפוחי אדמה ובטטות ותחליפיהם

עשירים מאוד באשלגן. בעיקר בפסח, כאשר נהוג לצרוך יותר תפוחי אדמה ובטטות, מומלץ להקפיד על השרייתם במים 5 שעות לפחות לפני הבישול. חשוב מאוד לקלוף ולחתוך אותם לחתיכות קטנות לפני ההשריה. ניתן גם לגרד את תפוחי האדמה/בטטות על פומפיה גסה, לסנן, להרתיח במשך 2 דקות ולסנן שנית לפני השימוש. אורז הוא תחליף טוב לתפוחי האדמה עבור אוכלי הקטניות, מקטניות אחרות כגון אפונה / עדשים /פול /שעועית יבשה /חומוס יש לצרוך במידה מעטה עקב תכולת האשלגן והזרחן שבהם. 


חרוסת/אגוזים/פירות יבשים/עוגיות קוקוס/שקדים/שוקולד ובוטנים:
עשירים מאוד באשלגן וזרחן, ומומלץ להמעיט בצריכתם. עוגיות על בסיס קצף ביצה (נשיקות) או עוגיות על בסיס קמח מצה (עוגיות יין) מומלצות יותר לאכילה.

קטניות
לאוכלי קטניות - חשוב לדעת שהקטניות (אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול - אורז לא נכלל בקטגוריה זו) עשירות באשלגן וזרחן, לכן אין להרבות בצריכתן גם בימי בחג. אם  אוכלים יותר מהן חשוב לההקפיד על קושרי זרחן, ולצמצם בצריכת אשלגן ממקורות אחרים (פירות, ירקות, תפוחי אדמה, בטטה) באותו יום.

יין/מיץ ענבים

בפסח מחכות לנו לפחות  4 הכוסות בליל הסדר. יש לקחת בחשבון שהיין/תירוש תורמים לצריכת הנוזלים, וכן הינם עשירים באשלגן. עדיף לשתות  4 לגימות ולא כוסות, ולהמעיט בצריכת ירקות ופירות באותה הארוחה.

דגים

חלק מהדגים עשירים מאוד בזרחן, ובעיקר דג הקרפיון. אפשר לאכול ממנו במידה במהלך החג. דגים עם פחות זרחן הם למשל בקלה, טונה, נסיכת הנילוס,סול אמנון (מושט) או לוקוס.

כבד
לנוהגים לאכול כבד קצוץ או כל צורה אחרת של כל סוגי הכבד (עוף/בקר) או איברים פנימיים– חשוב לזכור שהכבד עשיר מאוד בזרחן ולא מומלץ להרבות באכילתו.

קושרי זרחן
למטופלים בקושרי זרחן -  חשוב מאוד להקפיד לקחתם במהלך ארוחות החג, גם אם הן אינן בבית. היערכו בהתאם.

מוזמנים להעלות כאן שאלות לגבי התזונה בחג


חג שמח!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה