יום שבת, 27 ביולי 2013

אורז? דפי אורז!

נדמה כי כבר ידוע לכל (ולמי שטרם - יודע עכשיו) כי אורז לבן משתלב מצויין בתפריט המותאם למחלות כליה, בהיותו דל באשלגן, זרחן, נתרן ואף בחלבון.  למי שכבר השתעמם מהאורז לכל צורותיו הוסבר בפוסט הקודם על אטריות אורז, והנה צורה נוספת של אורז שאולי עוד לא ניסיתם: דפי אורז. כיום ניתן להשיגם בקלות יחסית בסופרמרקטים הגדולים באגף המוצרים האסיתיים, או בחנויות מתמחות. ולאחר שהשגתם אותם, המלאכה כבר קלה:

איך עובדים עם דפי אורז?

חשוב לטפל בכל פעם רק בדף אורז אחד. טובלים את הדף לכעשר שניות בקערה עם מים. את הדף שהתרכך מניחים  על משטח העבודה,  וממלאים במלית הרצויה כיד הדמיון. מגלגלים ושמים בכלי ההגשה. רצוי לשמן את הכלי או להניח בתחתיתו נייר אפיה על מנת למנוע את הדבקות העלים.



מה לגבי תכולת המלח בדפי האורז?

100 גרם דפי אורז מכילים כ -500  עד 600 מ"ג נתרן, שזו כמות לא מעטה. אולם, כל דף משקלו בין 4-8 גרם, ומכיל 20-40 מ"ג נתרן. כך שבפועל כמות הנתרן הנאכלת למנה אינה גדולה. מה שעוד ניתן להקפיד עליו, כאן ובמקרים אחרים שבהם חומר הגלם מלוח, הוא להמנע מהוספת מלח כתבלין או מרכיבים מלוחים אחרים למנה, וכך בתוצר הסופי כמות המלח אינה גבוהה יתר על המידה.

האם דפי אורז מתאימים גם לאנשים עם סוכרת? 

בשל דקיקותם של הדפים, כל דף מכיל  כמות קטנה של פחמימה, כ  2 -1 גרם בלבד לדף. לכן ניתן לשלב דפי אורז גם בתפריט המותאם לסוכרת. 8-15 דפים מכילים את כמות הפחמימה המצויה בפרוסת לחם אחת. עם זאת יש לשים לב לתכולת הפחמימות במלית של הדף או ברוטב. כמו כן בצריכה של מזון חדש מומלץ לעקוב אחרי רמות הסוכר לאחר אכילתו, שעשויה להשתנות מאדם לאדם. 

מה עושים עם דפי אורז?

לדפי האורז טעם נייטרלי המשתלב מצוין עם טעמים מתוקים ומלוחים כאחד. ניתן לאכול אותם ללא בישול, וגם לאפות או לטגן. זכרו אותם גם בפסח לגוון התפריט, או אם יש מכר הזקוק לתפריט ללא גלוטן.
אפשר למלא את דפי האורז כיד הדמיון: בשר, עוף או דגים, ירקות טריים או מוקפצים, גבינה מתוקה או מתובלת, מחיות פרי כגון תפוחים.
במקרים רבים מקובל להגיש את דפי האורז הממולאים עם מטבלים המבוססים על רוטב סויה או רוטב צ'ילי מתוק. מטבלים אלה אינם מומלצים עקב תכולת המלח הגבוהה שבהם. ניתן להחליף מטבלים אלה בזילוף או מריחה של שמן שומשום/שמן זית ו/או מיץ לימון על גבי העלים לאחר גלגולם. אפשר גם לנסות את רוטב הויניגרט המבוסס על שמן זית, חומץ, שום , דבש ואבקת חרדל.
להלן מספר רעיונות לשימושים ומילויים ידידותיים לכליה, כולל מטבל נוסף דל מלח בגוון אסייתי:

דפי אורז במלית ריקוטה ואפרסק של תמר כהן 

מתאים להכנת 4 דפי אורז ממולאים (2 מנות).
מערבבים גביע (250 גרם) גבינת ריקוטה עם כף סוכר או דבש, או ממתיק מלאכותי במתיקות זהה (לפי ההוראות על אריזת הממתיק, מומלץ לאנשים עם סוכרת).
פורסים אפרסק (או אגס) לפלחים.
על קצהו של כל דף אורז רטוב מניחים כף גדושה של הריקוטה ושני פלחי אפרסק, ומגלגלים.
ניתן לטפטף מעט דבש מעל הגלילים, לפי הטעם (לא מומלץ לאנשים עם סוכרת).
לגוון ניתן להוסיף מספר עלי נענע לכל דף אורז לפני גלגולו.

ערך תזונתי ל- 1 דף ממולא:

95 קלוריות, 10 גרם פחמימות, 6 גרם חלבון, 3 גרם שומן, 88 מ"ג זרחן, 112 מ"ג אשלגן, 100 מ" ג נתרן.
עם ממתיק מלאכותי: 80 קלוריות ו- 5 גרם פחמימות.

ספרינג רול ירקות טריים ועוף

מבוסס על מתכון מתוך המדור של מאיה מרום בעיתון זמנים מודרניים של ידיעות אחרונות (מרץ 2012) ועל ייעוץ קולינרי של הדיאטנית והיועצת הקולינרית תמר כהן (טלפון 050-3643006)
ספרינג רול הינו אגרול שאינו מטוגן.
אם רוצים אפשר גם לוותר על העוף.

המצרכים (15 דפים, 5 מנות)

15 דפי אורז
250 גרם חזה עוף (חצי חזה קטן) מבושל במים ווחתןך לרצועות דקות.
2 גזרים
1 פלפל אדום
2 מלפפונים
3 יחידות בצל ירוק
15 עלי בזיליקום
45 עלי נענע

למטבל
10 כפות מיץ לימון
3 כפיות שמן שומשום
5 כפיות סילאן או דבש או ממתיק מלאכותי במתיקות זהה (לפי הרשום על האריזה)
5 קוביות ג'ינג'ר כתוש קפוא
5 קוביות שום כתוש קפוא

אופן ההכנה

קוצצים את הירקות לגפרורים דקים.
מניחים במרכז כל דף אורז רטוב את עלה הבזיליקום ושלושה עלי נענע. עליהם מניחים מעט מכל ירק , ואם רוצים עוף מוסיפים גם רצועה או 2 לכל עלה.
מגלגלים לצורה של אגרול, ומניחים בכלי ההגשה במקרר עד לאכילה.

מערבבים היטב את כל חומרי המטבל.
מגישים עם המטבל או עם רוטב ויניגרט

ערך תזונתי לדף אורז (עם הרוטב  והעוף):

55 קלוריות, 5 גרם פחמימות, 5 גרם חלבון, 1 גרם שומן, 36 מ"ג זרחן, 130 מ"ג אשלגן, 86 מ"ג נתרן.

ערך תזונתי לדף אורז (עם הרוטב, ללא העוף)

35 קלוריות,5 גרם פחמימות, 0.5 גרם חלבון, 0.5 גרם שומן, 14 מ"ג זרחן, 103 מ"ג אשלגן, 30 מ"ג נתרן.

צ'יפס דפי אורז מהיר

הרעיון מתוך המדור של מאיה מרום בעיתון זמנים מודרניים של ידיעות אחרונות (מרץ 2012). יכול להיות כתחליף מסוים לצ'יפס מתפוחי אדמה, שפחות מומלץ במקרה של מחלת כליה עקב תכולת האשלגן הגבוהה שבו. מחממים במחבת שמן לטיגון בגובה כשני סנטימטרים. מטגנים כל דף אורז למשך שניות ספורות (הוא מתנפח מיד!). לאחר מכן מפוררים  את הדף לחתיכות והצ'יפס מוכן! יכול לשמש בפני עצמו כתחליף לחטיפים למיניהם העתירים במלח, ואפשר לטבול בגבינה לבנה, מיונז מתובל, טחינה ביתית, מטבל כמו בספרינג רול האסייתי או  רוטב ויניגרט של השף הדיאטן "השף הבריא" שגיא שוורץ.

בתאבון!






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה