יום שבת, 15 בפברואר 2014

גם אני אוכל קינואה וקייל

טרנד מזון הבריאות שוטף את העולם, וגם ארצנו הקטנה לא נותרת מאחור. מזונות לדוגמה בקטגוריה זו הם הקינואה וכרוב הקייל. הקינואה כבר תפסה את מקומה במטבחים רבים, וכרוב הקייל נכנס יותר ויותר לשימוש.
בתפריט המותאם לאנשים עם מחלת כליות לא תמיד ניתן לשלב מזונות אלה, בשל תכולת האשלגן והזרחן שבהם. אם משווים למשל את הקינואה לאורז לבן, במאה גרם אורז לבן מבושל יש 43 מ"ג זרחן ו -35 מ"ג אשלגן. במאה גרם קינואה מבושלת נמצא לעומת זאת  173 מ"ג זרחן ו - 214 מ"ג אשלגן. הסיבה לכך היא תכולת הסיבים והחלבון הגבוהה יחסית בקינואה לעומת האורז.
כרוב הקייל נחשב למזון על בשל תכולה גבוהה של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ותכונות נוגדות סרטן, מחלות לב ועיניים. הוא עשיר בויטמין K, לכן על מטופלים בתרופה קומדין לדילול הדם יש לצרוך ממנו במתינות.  עוד על הקייל ניתן לקרוא באתר שרותי בריאות כללית. קיימים סוגים שונים של קייל, ביניהם הרגיל, הדומה לחסה ערבית, מסולסל או סגול. בעבר היה ניתן להשיג את הקייל  רק אצל המגדלים או בשווקי אוכל, וכיום ניתן למצוא אותו גם במרכולים שונים כמו עדן טבע מרקט ואחרים. גם בסניפי רמי לוי צפוי להיות כרוב קייל בזמן הקרוב מאוד (תודה רבה לכל הדיאטניות שעזרו לי לאסוף מידע על הקייל!).

קייל. תמונה: tiny banquet committee



קינואה מבושלת. תמונה: Robyn Lee

היום ננסה להצטרף לצרכני הבריאות עם לביבות קינואה וקייל. לגרסה ידידותית יותר לכליות מחליפים את הקינואה באורז. אפשר גם להכין פעם כך ופעם כך... או לנסות לשלב מחצית מהכמות במתכון מאורז ומחצית מקינואה. את החלמון הנוסף במתכון המקורי נחליף בחלבון לחסכון בזרחן. אפשר גם לאפות את הלביבות ואז חוסכים קצת בשמן...
המתכון מתאים לאנשים עם מחלת כליות כולל למטופלים בדיאליזה.

לביבות קינואה וקייל

על פי מתכון של מאיה מרום מהעיתון ידיעות אחרונות


המצרכים (8 לביבות גדולות)

2 כוסות לאחר בישול של קינואה או אורז
1 ביצה + 1 חלבון ביצה
5 עלים בינוניים של קייל ירוק רגיל ללא הגבעולים (כוס קצוץ )
 פלפל שחור לפי הטעם
4 כפות שמן זית או קנולה לטיגון


הוראות הכנה

מערבבים בקערה את הקינואה (או האורז) עם הביצה, חלבון הביצה והפלפל השחור.
קוצצים דק דק את עלי הקייל ללא הגבעולים, ומוסיפים לתערובת בקערה.
מחממים את השמן במחבת גדולה, יוצרים בעזרת כף לביבות גדולות (בקוטר של כ -10 ס"מ) ומטגנים במשך כ -2 דקות מכל צד עד שהלביבות משחימות קלות. שמים על נייר סופג.
אפשר להגיש לצד גבינה לבנה או קוטג'.

אם רוצים אפשר גם לאפות את הלביבות: מרפדים תבנית בנייר אפיה משומן היטב בשמן זית, משטחים את הלביבות על הנייר ואופים כרבע שעה בחום של 180 מעלות, הופכים ואופים 10 דקות נוספות.

ערך תזונתי ללביבה מטוגנת עם קינואה  

98 קלוריות, 6.5 גרם פחמימות, 3.25 גרם חלבון, 6.5 גרם שומן, 111 מ"ג אשלגן, 66 מ"ג זרחן, 37 מ"ג נתרן.

ערך תזונתי ללביבה מטוגנת עם אורז

104 קלוריות, 10 גרם פחמימות, 2.6 גר' חלבון, 5.8 גרם שומן, 70 מ"ג אשלגן, 36 מ"ג זרחן, 21 מ"ג נתרן.


בתאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה