יום שני, 31 במרץ 2014

חוגגים לבריאות - טיפים מנצחים לחגים ואירועים

שמירה על תפריט מאוזן, העונה על כל הדרישות התזונתיות במחלת כליות, היא משימה בלתי פשוטה  בימי חול, והופכת למשימה (כמעט) בלתי אפשרית בתקופות החגים ובארועים חגיגיים. פסח הינו אתגר כפול ומכופל, עם המצות, תפוחי האדמה ושאר המאכלים המסורתיים. כאן ניתן לקרוא מידע נרחב על ההתמודדות עם מאכלי הפסח בכלל  ועם דגים בפרט. בפוסט הנוכחי מובאים טיפים כלליים להתנהלות מומלצת בחגים, שנכונה לפסח בפרט, אך גם לחגים, מסיבות ואירועים בכלל. הטיפים באדיבות הארגון האמריקאי NKF

שולחן הפסח. תמונה ויקיפדיה

טיפים מנצחים לחגים וארועים בריאים


אל תגיעו רעבים מאוד לארוחה החגיגית. אכלו ארוחה קלה לפני הארוע. בצורה זו קל יותר לבחור את המאכלים בצורה מושכלת. שילוב של רעב עז ומטעמים מפתים עלול לגרום לאכילה מכל הבא ליד, ולהביא לבחירות הלאו דווקא רצויות מהמזונות המוגשים.
שימו דגש על הפן החברתי של האירוע. נצלו ככל האפשר את ההתכנסות של בני משפחה וחברים, שאת חלקם אולי אינכם פוגשים לעתים קרובות. שיחה ערה במהלך הארוחה עשויה לתרום לאכילה איטית יותר, ובכך תשומת לב טובה יותר לתחושות הרעב והשובע ואכילה מבוקרת יותר.
גודל מנה - גודל מנה - גודל מנה. המפתח להצלחה הוא אכילה מתונה ובקרה על גודל המנה. כלל בסיסי שכדאי לאמץ גורס כי הכל מותר במידה. יוצאת דופן - הקרמבולה, פרי הכוכב, שהינה רעילה לסובלים מאי ספיקת כליות ויש להמנע מאכילתה לחלוטין. בהתאם לצרכים התזונתיים של כל אחד נקבע גודל המנות, למשל לאנשים הסובלים מסוכרת יש להגביל את המזונות העשירים בסוכר. בארוחות החגיגיות למיניהם יש מזונות שלא אוכלים כל יום - טעמו מהם לאוירת החג, אך זכרו - במידה!!
המעיטו בשתיית אלכוהול. משקאות אלכוהוליים עשירים בקלוריות ולעתים גם בסוכר. שתייה מרובה  עלולה בין היתר לפגוע בשיקול הדעת, ובכך גם בבחירה מושכלת של מזונות מהתפריט החגיגי.
מותר להגיד "לא תודה". אל תאפשרו ללחוץ עליכם לאכול  יתר על המידה, או יותר ממה שרציתם מלכתחילה.
הביאו מנה בריאה ומתאימה לתפריטכם. גם תעזרו למארחים, וגם תהיו בטוחים שיהיה משהו ממנו תוכלו לאכול בראש שקט.
חלקו קינוח - ותחסכו הרבה שומן וסוכר לעומת אכילת מנה שלמה לבדכם.
קושרי זרחן - במידה ואתם נוטלים תרופות קושרות זרחן, אל תשכחו לקחתן עמכם לכל ארוחה, גם מחוץ לבית. במידה והארוחה מתמשכת על פני זמן רב, חלקו גם את קושרי הזרחן כך שיכסו את כל המנות.


חתונה. תמונה: Clifff

דגשים מיוחדים לאנשים המטופלים בדיאליזה

תקופת החגים יכולה להיות "אוצר תזונתי" מבחינת  הגברת צריכת החלבון, הדרושה כל כך למטופלים בדיאליזה. זאת בעזרת הגשת מנות מיוחדות, חברת משפחה מורחבת ואווירת החג. מאידך תתכן צריכה מוגברת של מלח, אשלגן, זרחן ונוזלים. חשוב להקדיש תשומת לב למזונות אותם בוחרים לאכול,ובאיזו כמות.
חסכו בנוזלים במהלך היום, השאירו "מקום" למשקאות שתרצו לשתות במהלך האירוע! העזרו בשתיה מכוסות קטנות ובקרח.

והעיקר - חג שמח ו/או מזל טוב!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה