יום שישי, 2 באוגוסט 2013

תבלינים שגם הכליות אוהבות

תבלינים וצמחי תבלין משמשים את האדם עוד מימי קדם לשיפור הטעם והארומה של המזון, ואף כחומרים המסייעים בשימורו. כיום ידוע כי לתבלינים לסוגיהם יש יכולת לא רק לשפר את טעם המזון, אלא גם תכונות התורמות לבריאות כגון רכיבים  נוגדי חמצון ודלקת.  בנוסף, קל יותר להפחית בצריכת מלח, סוכר ושומן כאשר יש תחליפים שופעי טעם המכסים ולו במעט  על העדרם.
לעתים קיים חשש משימוש בתבלינים וצמחי תבלין בשל תכולת האשלגן שבהם. נכון יהיה לומר שאם בודקים את ערך האשלגן במאה גרם של תבלינים וצמחי תבלין רבים ניתן לראות ערכים גבוהים של כמה מאות מיליגרמים. מאידך יש לזכור כי לצורך תיבול נדרשות בדרך כלל כמויות מזעריות של התבלין, ולכן ערך האשלגן בפועל הינו נמוך יחסית. הדבר נכון גם לצמחי תבלין כגון שמיר, פטרוזיליה או בזיליקום. למשל, מספר גבעולי פטרוזיליה בסלט או בטחינה אינם מוסיפים כמות אשלגן משמעותית,  אך לא כך הדבר מזונות המבוססים על צמחים אלה כגון סלט טאבולה העשוי בעיקר מפטרוזיליה ועשבי תיבול נוספים. לדוגמה, 100 גרם פטרוזיליה מכילים 554 מ"ג אשלגן, בעוד 10 גבעולים מכילים 55 מ"ג אשלגן בלבד.
מומחי ארגון הכליה הלאומי האמריקאי (NKF) מפרסמים במידעון חודש אוגוסט 7 תבלינים וצמחי תבלין שהם גם ידידותיים לכליה, ומציינים גם  מספר רעיונות לשימוש קולינרי המתאים:

רוזמרין, שום, אורגנו, צ'ילי, ג'ינג'ר, קינמון ובזיליקום.

רוזמרין מתאים כתוספת ללחמים או לחמניות ביתיים, ניתן להבריש טרום האפיה מעט שמן זית ועליו לפזר את עלי הרוזמרין. שילוב של רוזמרין עם טימין ואורגנו ייתן ניחוח טוסקני  למזונות כגון עוף או מרק ירקות.
שום יש שיאמרו עם כל דבר... למשל בתבשילי פסטה, אורז וירקות. מצוין כתוספת לרטבים ביתיים על בסיס לימון ושמו זית.
אורגנו נותן "טעם פיצה" בסגנון איטלקי למאכלים, ללא האשלגן  הכרוך בתוספת עגבניות.
צ'ילי מקפיץ כל תבשיל, וגם נותן צבע. למי שלא אוהב חריף אפשר להשתמש בפפריקה מתוקה או בכמויות קטנטנות של הסוג החריף. פלפלים שלמים נותנים טעם רב לחמוצים ביתיים ללא מלח (על בסיס חומץ), כמו במתכון של החמוצים של זיוה.
ג'ינג'ר מתאים למאכלים אסיתיים, למרינדות של עוף ובשר, אך גם למאכלי פירות וכתוספת לתה.
קינמון משתלב באופן קלאסי עם תפוחים, אך גם במאכלי בשר הוא מוסיף ניחוח.
ועלי בזיליקום - נסו לשים בכריך מספר עלי בזיליקום כגיוון לחסה ותקבלו תוספת טעם משמעותית.

ניתן כמובן להשתמש בתבלינים רבים נוספים לתיבול המאכלים. בעיקר חשוב הדבר כאשר מפחיתים את כמות המלח במזון ומחפשים דרכים חדשות לתיבולו.  יש להקפיד על בחירת תבלינים טהורים, כלומר כל תבלין בנפרד, ולא תערובות שונות כגון "תבלין עוף", המכילות  ברוב המקרים גם תוספת נכבדה של מלח. וטיפ לסיום: עדיף לקנות תבלינים בכמויות קטנות. אחסון ממושך פוגע בטעמם ובניחוחם.

בתאבון!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה