יום שבת, 31 באוגוסט 2013

קרפ בלגי בנוסח קמינסקי

שני הורי הינם ילידי בלגיה. צרפתית אמנם לא לימדו אותי (לצערי...), בקיבוץ בו גדלתי היו נחושים לדבר עברית בלבד בזמנים ההם. אבל על הקרפ הבלגי של ילדותם לא ויתרו:  אין מדובר על הופל הבלגי המפורסם, כי אם על הקרפ הדק הניתן לגלגול ומילוי בשלל טעמים. המתכון עבר שיפורים ושינויים עם השנים, והכנתו קלה מאוד. מספר שינויים הוספתי גם אני, על מנת להתאים את המתכון בצורה הטובה ביותר לדרישות התפריט במחלת כליות ובכלל לבריאות. שינויים אלה כוללים הפחתת כמות החלב במתכון מ -300 מ"ל ל -200 (1 כוס), והחלפת החלב החסר במים. החלב עשיר מאוד באשלגן וזרחן, ולכן כל הפחתה של כמותו מקלה את העומס של מלחים אלה על הגוף. שינוי נוסף הוא ויתור על קורט המלח במתכון מסיבות מובנות (כל המפחית במלח כן ייטב), ושינוי אחרון כלל החלפת 20 גרם חמאה בכף וחצי שמן. בכך מפחיתים את כמות השומן הרווי במתכון ומסייעים בהפחתת ההסתיידויות בכלי הדם. על מנת לוודא שהקרפים יצאו טעימים וניחוחיים גם לאחר שינויים אלה גייסתי את אבי, מומחה הקרפים של המשפחה, שמלאו לו 80 החודש (מזל טוב והרבה בריאות אבא!!) להכנת המתכון המחודש. תמונות מתהליך ההכנה מצורפות בהמשך.
במשפחתי מקובל להוסיף לקרפים מילויים מתוקים, אך טעמו הניטרלי מאפשר גם מילויים פיקנטיים יותר למעוניינים.  ולאחר הדיבורים (בעברית בלבד!) הגיעה השעה למעשים:

קרפ בלגי בנוסח קמינסקי

אבא מכין את הבצק (עם פחות חלב מהמקור!)

כלי העבודה. למקצוענים: שני מחבתות ומצקת קטנה.

התוצר המוגמר

השף המאושר, המחבת והקרפים



המצרכים (12-15 קרפים)

כוס קמח (125 גרם)
כוס חלב 3% (200 מ"ל)
חצי כוס מים (100 מ"ל)
כף וחצי שמן קנולה
1 ביצה
קליפת לימון מגורדת


אופן ההכנה

מערבבים את הקמח עם קליפת הלימון המגורדת.
מוסיפים את הביצה ובוחשים.
מוסיפים את החלב והמים תוך בחישה.
מחממים את השמן קלות במחבת, ולאחר מכן מוסיפים אותו לתערובת ובוחשים.  פעולה זו חוסכת צורך בשימוש בשמן נוסף לשימון המחבת. אפשר גם להוסיף את השמן לתערובת כרגיל ולשמן מעט את המחבת לפני הטיגון. בדרך כלל שימון אחד מספיק לטיגון כל הקרפים, אך אם הם מתחילים להדבק אפשר לשמן עוד פעם. כפי שאפשר לראות בתמונות אבי נוהג לטגן על שני מחבתות במקביל, אחרי 80 שנות נסיון... אבל גם מחבת אחד בהחלט יעשה את העבודה. 
יוצקים בעזרת מצקת קטנה מהתערובת למחבת החם. מפזרים את התערובת באופן אחיד על המחבת על ידי הטיתה מצד לצד, ומטגנים  משני הצדדים עד להשחמה קלה. 

ערך תזונתי לקרפ 

63 קלוריות, 2 גרם חלבון, 7 גרם פחמימות, 2.7 גרם שומן, 32 מ"ג אשלגן, 26 מ"ג זרחן, 13 מ"ג נתרן.

ערך תזונתי לארבעה קרפים (כי אף פעם לא אוכלים רק אחד...)

250 קלוריות, 7.5 גרם חלבון, 30 גרם פחמימות, 11 גרם שומן, 128 מ"ג אשלגן, 107 מ"ג זרחן, 54 מ"ג נתרן. 

לאנשים עם סוכרת: כל ארבעה קרפים הינם תחליף לשתי פרוסות לחם   מבחינת כמות הפחמימות. 

מה שמים בפנים?

ראשית, בעיקר אם לא מוותרים על קליפת הלימון, לקרפ בפני עצמו יש טעם נהדר.
באוירת חגי תשרי, אך גם בכל ימות השנה, ניתן לשים על הקרפ כפית דבש או דבש קל, כפית ריבה או ריבת דלת סוכר, כפית סוכר או ממתיק מלאכותי עם או בלי תוספת מעט קינמון, גבינה לבנה עם או בלי תוספת של ממתיק או סוכר. לחובבי ממרח השוקולד: הוא עשיר בזרחן ואשלגן ולכן לא רצוי לשים יותר מכפית אחת בסך הכל ממנו. לגבי מילויים אלה ואחרים, אולי פיקנטיים יותר דוגמת גבינה לבנה או קוטג' מתובלת או סלט טונה, יש להתייעץ עם הדיאטנית, על מנת לבחור את המילוי המתאים ביותר עבור כל אחד ואחת. מי שאינו במעקב דיאטנית וזקוק לעזרה במציאת דיאטנית מתאימה או בכל שאלה אחרת  מוזמן לפנות דרך אחד מערוצי הקשר הבאים:


 ואף פעם לא מיותר... לאחל שנה טובה לכולם!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה