יום שבת, 17 באוגוסט 2013

עשרה אנשים בחדר - לכמה מהם תהיה מחלת כליה?

לא, זו לא התחלה של בדיחה: ממחקר שפורסם החודש בארצות הברית עולה כי הסיכון ללקות במהלך החיים במחלת כליות כרונית עומד על לא פחות מ -60%. כלומר, אם אתם עכשיו 10 אנשים במשרד או בבית, לשישה מכם סיכון מוגבר לחלות במחלת כליות. אחוזים אלה גבוהים על פי המחקר מהסיכון ללקות בסוכרת, מחלת לב או מחלה ממאירה הנעים סביב 30-40%. לאור התוצאות ממליץ הארגון National Kidney Foundation (NKF) לערוך בדיקות סקר שנתיות לגילוי מחלת כליות כרונית . הדבר חשוב במיוחד עבור מי שמצויים בסיכון מוגבר למחלה זו, דהיינו הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, או סיפור משפחתי של אי-ספיקת כליות.
גם בישראל חולים מאות אלפים במחלת כליות כרונית, ורבים כלל אינם יודעים זאת. אבחון המחלה הינו באמצעות בדיקת דם ו/או שתן פשוטה, וחשוב מאוד להקפיד על ביצועה במסגרת בדיקות תקופתיות שגרתיות.
כמו במקרים אחרים, עדיפה המניעה על פני הטיפול במחלה עצמה. לתזונה נבונה חלק מרכזי במניעה של מחלת כליות. מחקר נוסף שנמשך 15 שנים והשתתפו בו 2300 בני אדם פורסם באפריל השנה, ומצביע על כך שהרגלי תזונה גרועים, עישון והשמנת יתר נמצאו קשורים בצורה משמעותית לעליה בסיכון למחלת כליות כרונית. על פי מחקר זה, אנשים שהיו בתחילתו עם תפקוד כלייתי תקין, ותפריטם היה מבוסס על בשר אדום ומעובד, משקאות ממותקים ומזונות עתירי מלח, ודל בפירות, ירקות, קטניות, אגוזים, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן, היו בעלי סיכון מוגבר של 13% לפגיעה בתפקודי הכליות. סיכון זה נותר בעינו גם אצל מי שאינו מעשן או סובל מהשמנה. השמנה כשלעצמה (BMI – מדד מסת הגוף – גדול מ -30) הביאה להכפלת הסיכון למחלת כליות, ומעשנים נמצאו בסיכון של  60% יותר לפתח את המחלה לעומת לא מעשנים.
התפריט שנמצא בריא יותר עבור הכליות דומה למעשה לזה המומלץ לפי דיאטת DASH        (Dietary Approaches to Stop Hypertension), דיאטה שנמצאה בטוחה ויעילה להפחתת הסיכון למחלות כרוניות, ומומלצת על ידי ארגוני בריאות מובילים בעולם. הדיאטה מבוססת על צריכת ירקות ופירות,קטניות, אגוזים וגרעינים, דגנים מלאים, מוצרי חלב רזים, דג ועוף, צריכה מינימאלית של מזונות ממותקים והגבלה של צריכת הנתרן. למי שכבר סובלים ממחלת כליות יש צורך להתאים באופן אישי את התפריט על מנת להימנע מצריכה עודפת של מינרלים כגון אשלגן, המצוי בשפע בתפריט המבוסס על דיאטה זו.
בניגוד לגורמי סיכון מולדים כגון היסטוריה משפחתית של מחלת כליות, עישון, השמנה ותזונה הינם גורמי סיכון הניתנים לשינוי. אילו צעדים תזונתיים אפשר לנקוט על מנת להקטין את הסיכון ללקות במחלת כליות במהלך החיים? להלן  4 טיפים שמציעים החוקרים:



4 טיפים לתזונה בריאה יותר לכליות


קצצו במלח

ההמלצה היומית לצריכת מלח (נתרן) עומדת על 2300 מ"ג ליום. הצריכה הממוצעת באוכלוסיה היא כ - 50% יותר מכך. על מנת להפחית בצריכת הנתרן היומית חשוב לבדוק את כמות הנתרן בסימון התזונתי על גבי מוצרי המזון. רמת נתרן סבירה למאה גרם מוצר היא עד כ - 300 מ"ג. מוצרים המכילים 500 מ"ג נתרן למאה גרם ומעלה נחשבים לעשירים מאוד במלח. בנוסף, המעיטו בחטיפים, חמוצים, פיצוחים מלוחים ומזון מהיר, וכמובן המעיטו ככל האפשר בשימוש במלחיה. ניתן לתבל את המזון בשפע התבלינים ועשבי התיבול הקיימים, תוך השקעת מעט יותר מחשבה ויצירתיות בבישול.

הפחיתו צריכת בשר אדום

דיאטות עשירות בחלבון, בעיקר אלו העשירות בחלבון מהחי ובבשר אדום ומעובד , עלולות לפגוע בתפקוד הכליות. אחת הסיבות לכך היא בין היתר תכולת השומן הרווי שבו. גם הצורך להפריש את תוצרי הפירוק של החלבון יוצר עומס על הכליות ועלול לפגוע בתפקודן. אכלו יותר קטניות, דגנים, אגוזים ומוצרי חלב רזים כתחליף.

הפחיתו צריכת מזונות עתירי סוכר ומשקאות ממותקים

מזונות ומשקאות ממותקים הינם עשירים בקלוריות ריקות ותורמים להשמנה ולסיכון מוגבר לסוכרת. מחלת הסוכרת הינה אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלת כליות. משקאות מסוג קולה מכילים גם תוספי זרחן שעלולים לפגוע בכליות.

הפחיתו מזונות מעובדים

חטיפים למיניהם, נקניקים ונקניקיות, מוצרים להכנה מהירה וכדומה הינם מוצרים מעובדים המכילים תוספים של מלח וזרחן, שלשניהם עלולה להיות השפעה שלילית על תפקוד הכליות.


תזונה נבונה כחלק משמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון הינה חשובה ביותר להקטנת הסיכון להופעת מחלת כליות במהלך החיים. גם ביצוע בדיקות שגרתיות לאיתור מוקדם של פגיעה כלייתית הינו בעל חשיבות רבה. שכיחות המחלה הולכת ועולה בעולם המערבי, ואיתה גם סבל רב לחולים ועלויות גבוהות לטיפול בה. כל צעד שנעשה למניעתה הוא בעל חשיבות רבה. מתחילים מהיום!


דווח על הסיכון לתחלואה מאתר Emed

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה