יום רביעי, 27 בינואר 2016

תוספי זרחן במוצרי חלב

מקובל לחשוב שתוספי הזרחן הסינתטיים, אלו הנספגים במלואם במערכת העיכול ומשפיעים בצורה משמעותית על רמת הזרחן בדם בקרב אנשים עם מחלת כליות, מצויים בעיקר במוצרים יבשים ואבקות למיניהן.
אולם גם במוצרי חלב, כולל גבינות לבנות פופולריות, המומלצות למשל למטופלי דיאליזה להעשרה חלבונית, או למטופלים עם אי ספיקת כליות כמקור חלבון עם ערך ביולוגי גבוה, יש לא פעם תוספי זרחן. תוספים אלה משמשים להעשרה בסידן (למשל טרי קלציום פוספט), או לצרכים טכנולוגיים שונים. ספיגת הזרחן לגוף מתוספים אלה הינה כמעט 100%, בעוד ששיעור הספיגה של הזרחן המצוי באופן טבעי במזונות מהחי היא 40-60%.

להלן מספר דוגמאות לתוספי זרחן במוצרי חלב (התוסף מוקף במסגרת צהובה )




תוסף זרחן טרי קלציום פוספט בגבינה לבנה 

תוסף זרחן טרי קלציום פוספט בקוטג'

תוסף זרחן ביוגורט


איך מזהים את תוספי הזרחן במזון?

לאור זאת, חשוב עבור אנשים עם מחלת כליות  להקפיד לבדוק את הסימון התזונתי גם במוצרי החלב, וחשוב עבור הצוות המטפל להדריך על חשיבות הנושא.
תוספי הזרחן מופיעים ברשימת הרכיבים של המוצר, בצורת מספר E או בכיתוב של המילה פוספאט או פוספאטים. להלן רשימת תוספי הזרחן המותרים לשימוש בישראל מתוך חוברת ההדרכה בתזונה מה אוכלים היום.
אופן הרישום של תוסף הזרחן המקובל בחלק ממוצרי החלב, במלים (טרי קלציום פוספט) ולא במספר E, מקל על זיהויים.

רשימת תוספי הזרחן המותרים בישראל. מתוך החוברת מה אוכלים היום


יש מוצרי חלב שלא מכילים את התוסף?

מבדיקה שערכתי לאחרונה עלה שבגבינה הלבנה של תנובה ובקוטג' של שטראוס אין תוספי זרחן. בקוטג' ובגבינה הלבנה של החברות האחרות יש. במעדן החדש של שטראוס PRO העשיר בחלבון, במוצר ללא תוספת הפירות אין תוספי זרחן (ויש גם יותר חלבון!). באלו עם תוספת הפירות יש תוסף זרחן.

לסיכום במידת האפשר, עדיף לאנשים עם מחלת כליות לצרוך מוצרי חלב שאינם מכילים תוספי זרחן. גם אם כמות הזרחן נטו שהתוספים תורמים למוצר מעבר לזרחן הטבעי המצוי בו אינה רבה, ידוע כי ספיגתם גבוהה במערכת העיכול.
חשוב לבדוק את הסימון התזונתי גם במוצרים מוכרים, היות וההרכב עשוי להשתנות מפעם לפעם.
מוזמנים לכתוב הערות, שאלות ותגובות בהמשך לפוסט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה