יום שבת, 3 בפברואר 2018

מאפה כל כך יפה

מאפה שמרים ותפוחים

המתכון הבא מבוסס על מתכון של השף ישראל אהרוני, שפורסם לרגל חג החנוכה, בתור מאפה שמזכיר במשהו סופגניות. אני אהבתי את הפשטות (היחסית) של ההכנה, את האפשרות לשים מגוון מילויים מתוקים או מלוחים, ואת השימוש בבצק שמרים, שחוסך את השימוש באבקת אפיה או סודה לשתיה לצורך ההתפחה. אני בחרתי כאן מילוי על בסיס תפוחים (לשמור לראש השנה!), אך אפשר לשים מילויים שונים על בסיס גבינות, בשר טחון, וירקות/פירות דלי אשלגן באופן יחסי כגון בצל, כרובית, קישואים, אגסים, תותים או דובדבנים.
מה הבעיה עם אבקת אפיה או סודה לשתיה? סודה לשתיה מכילה כמויות גבוהות של נתרן (מלח), ואבקת אפיה מכילה גם היא נתרן, אך בעיקר כמות גדולה של זרחן. בנוסף, הזרחן שבאבקת אפיה הוא מסוג שנספג בשיעור גבוה לדם (זרחן אנאורגני), בניגוד לזרחן המצוי בשמרים, הנספג בשיעורים נמוכים בהרבה. בהתחשב בקושי הקיים לעתים קרובות באיזון רמות הזרחן בקרב אנשים עם אי ספיקת כליות, ובעיקר במטופלים בדיאליזה, לדבר זה יש משמעות. 
האפיה עם שמרים הפכה לקלה יותר עם הופעתו של קמח השמרים על המדפים, החוסך את הצורך לקנות מספר מוצרים ולמדוד כמויות. יתרון נוסף של אפיה ביתית הוא שליטה בכמויות המלח והסוכר המוספים למתכון. 

המצרכים

לבצק

5 כוסות קמח שמרים (700 גרם)
כוס מים, חמימים
2 כפות סוכר
חצי כוס שמן זית או קנולה
חצי כפית מלח
ביצה טרופה


למילוי

6 תפוחים ירוקים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות
50 גרם חמאה או שמן קנולה
4 כפות סוכר או ממתיק מלאכותי מתאים לאפיה במתיקות דומה
קליפה מגוררת של לימון אחד
מיץ מלימון אחד
כפית וחצי קינמון

אופן ההכנה

מכינים את הבצק: שמים את כל חומרי הבצק בקערה, ולשים בעזרת וו הלישה או ביד כעשר דקות, עד לקבלת בצק חלק ונוח לעבודה. אם יבש מדי מוסיפים מעט מים, ואם דביק מוסיפים מעט קמח. מכסים במגבת או ניילון נצמד ומניחים לתפיחה במשך כשעתיים.
בינתיים מכינים את המילוי: מקלפים, מנקים וחותכים לקוביות קטנות  6 תפוחים, רצוי ירוקים. מטגנים את התפוחים בחמאה במשך כ - 2 דקות, ומוסיפים את מיץ הלימון, הסוכר (או הממתיק) וגרידת הלימון. מבשלים על אש גבוהה כשלוש דקות נוספות, ומסירים מהאש. מוסיפים את הקינמון, מערבבים ומצננים.
מכינים את המאפים: את הבצק שסיים לתפוח מחלקים ל - 16 כדורים. כל כדור מרדדים על משטח מקומח לעיגול. במרכז כל עיגול שמים כף וחצי מהמילוי. אוספים את שולי עיגול הבצק מעל המילוי, צובטים ומהדקים לקבלת כדור ממולא.
מסדרים בתבנית: לוקחים תבנית קפיצית 22-24 ס"מ (למעשה דרושות 2 תבניות לכמות הזו), ומשמנים אותה בשמן זית/קנולה. מסדרים את כדורי הבצק בתבניות במרחק של כחצי ס"מ זה מזה. מכסים את התבניות בניילון נצמד או מגבת, ונותנים להם לתפוח עוד כחצי שעה.
אופים: מורחים כל כדור בביצה טרופה, ומכניסים לתנור שחומם מראש ל - 180 מעלות למשך כ - 45 דקות, עד שהבצק משחים.



המילוי מוכן


המאפה מוכן... איזה ריח! כל אחד מוזמן לקחת כדור

ערך תזונתי למנה עם סוכר (16 מנות)

275 קלוריות, 41 גרם פחמימות, 5.4 גרם חלבון, 9 גרם שומן, 65 מ"ג זרחן, 94 מ"ג אשלגן, 79 מ"ג נתרן.

ערך תזונתי למנה עם ממתיק במילוי (16 מנות)

261 קלוריות, 32 גרם פחמימות, 5.4 גרם חלבון, 9 גרם שומן, 65 מ"ג זרחן, 94 מ"ג אשלגן, 79 מ"ג נתרן.
מתאים לאנשים עם סוכרת, כל כדור מאפה מהווה תחליף לשתי פרוסות לחם בכמות הפחמימות.


בתאבון!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה