יום שישי, 9 בנובמבר 2012

פת לחם

לחם - אולי המזון הבסיסי ביותר, המצוי על כל שולחן. בעבר הסתדרנו מצויין עם לחם אחיד, לבן או חלה. כיום ניתן למצוא סוגים כה רבים, עד שהראש כמעט מסתחרר ליד מדף הלחמים. איך בוחרים מכל השפע הזה? יש המחפשים לחם חיטה מלאה, יש המעדיפים לחם קל (לדיאטה כמובן...) ואולי בכלל פיתות או לחמניות. מה חשוב לבדוק כאשר בוחרים לחם שיתאים עבור אנשים עם מחלת כליות? כל הכללים להלן.

מלח
מלח? בלחם? לחם אינו נתפס כמזון מלוח. לכן אולי מפתיע כי דווקא הלחם נכנס לרשימת עשרת המזונות התורמים כמחצית מצריכת המלח היומית בארצות הברית! . אני נוכחתי לדעת עד כמה הלחם  מלוח רק במהלך ביקור בטוסקנה שבאיטליה לפני מספר שנים. בטוסקנה מסתבר יש לחם מקומי שנהוג לאפותו ללא מלח כלל. לחך שאינו רגיל לטעם נטול המלח, לחם שכזה כמעט ואינו אכיל. מה ניתן לעשות על מנת להקטין את צריכת המלח שמקורו בלחם (חוץ מלנסוע לטוסקנה, דבר מומלץ בפני עצמו...)? ראשית יש לבדוק היטב את הסימון התזונתי על גבי אריזת הלחם. על מנת לקבוע עד כמה הלחם מלוח לא ניתן להסתמך על חוש הטעם, המורגל בטעם המלוח. מומלץ לבחור בלחם המכיל כמה שפחות מלח במאה גרם. יש כיום מגמה של הפחתת מלח בתעשיית המזון לאור ההמלצות של ארגוני הבריאות ודרישת הציבור. לצורך הערכת הנתונים המופיעים על הסימון התזונתי יש לדעת כי מזון דל מלח מוגדר כמזון המכיל עד 100 מ"ג נתרן (מלח) במאה גרם. מזון המכיל 500 מ"ג נתרן ומעלה נחשב למזון עתיר מלח. לפיכך יש לנסות למצוא לחם המכיל פחות מחמש מאות מ"ג נתרן במאה גרם, ורצוי כמה שיותר קרוב למאה מ"ג נתרן במאה גרם. יש כיום יותר ויותר סוגי לחם המכילים  סביב 300 מ"ג נתרן למאה גרם, ערך סביר יחסית.
קיימים מספר סוגים של לחם שהינם דלי מלח בהגדרתם, כלומר מכילים פחות ממאה מ"ג נתרן במאה גרם. האחד של מאפיית אנג'ל, ואחר של מאפיית לחם חי, וייתכנו נוספים. לחמים אלה אינם זמינים בדרך כלל על מדפי החנויות, כנראה בשל הביקוש הנמוך. יתכן ואם תבוא דרישה של הצרכנים נראה אותם זמינים יותר. בדרך כלל ניתן להשיגם בהזמנה מיוחדת בשירות הלקוחות של המרכול.
בשל הצורך לבדוק את הסימון התזונתי, גם במאפים כמו פיתות ולחמניות, רצוי לקנות תמיד מוצרים ארוזים. על מוצרים בתפזורת אין סימון, ולא ניתן לפיכך לבקר את כמות המלח המצויה בהם.

לחם לבן עם ריבה ביתית. תמונה - ויקיפדיה 


אם אין לחם - תאכלו קרקרים!
בעוד הלחם מכיל כמויות גדולות של מלח, דווקא בשוק הקרקרים יש מבחר גדול של מוצרים דלי מלח. כמעט לכל סוג של קרקר יש נציג דל מלח. לדוגמה - פתית, פריכיות אורז, קרם קרקר, לחמית ועוד. גם צנימים מוכנים מכילים לעתים פחות מלח מלחם. איך יודעים? על הקרקרים דלי המלח הדבר רשום באופן בולט על גבי האריזה בדרך כלל. בנוסף צבע האריזה של מוצרים דלי מלח הינו פעמים רבות כחול. אך הדרך הטובה ביותר: לבדוק תמיד את הסימון התזונתי. אפשר להחליף את הלחם בקרקרים דלי מלח בחלק מהארוחות, ובכך להקטין את צריכת המלח היומית. קרקרים מחיטה מלאה/אורז מלא עשירים יותר באשלגן וזרחן, גם אם הם דלים במלח. במקרה של חוסר איזון במרכיבים אלה, עדיף לבחור  קרקרים/צנימים מקמח לבן.

שחור או לבן?
לחמים העשויים מדגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לבריאות, ומומלצים בדרך כלל לצריכה, במיוחד עבור אנשים עם סוכרת. לאנשים עם מחלת כליות ממליצים בדרך כלל על לחם לבן דווקא. הסיבה לכך: הסיבים התזונתיים מכילים כמות גדולה של המינרלים אשלגן וזרחן, שרמתם בדם במקרה של מחלת כליות עלולה לעלות יתר על המידה, דבר המצריך צמצום צריכתם בדיאטה. לא תמיד יש חובה לעבור מיד ללחם לבן גם במצב של ירידה בתפקוד הכליות. לעתים ניתן להחליף רק חלק מכמות הלחם היומית, או שמספר פרוסות הלחם שהאדם רגיל לאכול היא קטנה גם כך, ואינה תורמת משמעותית לכמות היומית של האשלגן והזרחן בדיאטה. על מנת להגיע להחלטה הנכונה יש להתיעץ עם דיאטנית נפרולוגית, שתיקח בחשבון את כל הגורמים, ביניהם בדיקות הדם, איזון הסוכרת, התפקוד הכלייתי וההעדפות האישיות של האדם.

קל או רגיל?
הלחם הקל הפך כה נפוץ במחוזותינו, עד שקשה לעתים למצוא לחם שאינו קל. הלחם הקל עשוי במרבית המקרים מחיטה מלאה, שעלולה להיות בעייתית כפי שהוסבר לעיל במקרה של מחלת כליות. מרכיב נוסף שיש לקחת בחשבון בלחם הקל הוא תכולת החלבון. פרוסת לחם קל מכילה כמות כפולה של חלבון לעומת לחם רגיל. הדבר משמעותי במיוחד בתפריט של אנשים עם אי ספיקת כליות שאינם מטופלים בדיאליזה. הדיאטה המומלצת במצב זה הינה דלת חלבון, ועודף החלבון בלחם מקשה את השמירה על ההגבלה היומית.  גם באנשים  המטופלים בדיאליזה עודף של חלבון ממקור פחות איכותי כמו הלחם (להבדיל מחלבון מהחי כמו מביצים ומוצרי חלב) עלול לגרום להפרעה באיזון המטבולי. לפיכך, גם במקרה זה, יש לשקול את האפשרות של אכילת לחם קל עם הדיאטנית המטפלת. במקרים רבים ההמלצה תהיה להפחית או להפסיק את השימוש בלחם קל, אך ההחלטה מתבצעת באופן אישי תוך שקלול כל הנתונים.

לחם דל גלוטן
אם לא די בכל אלה, ישנו סוג נוסף של לחם המומלץ לעתים לאנשים עם מחלת כליות: לחם ללא גלוטן. הגלוטן הוא חלבון החיטה, שגורם לתגובה אלרגית אצל אנשים עם מחלת הצליאק. אמנם לאנשים עם מחלת כליה אין בעיה לעכל גלוטן, אך לחם שהינו נטול גלוטן הוא גם דל בחלבון במקרים רבים, דבר שעשוי להועיל בתפריט דל חלבון (המומלץ לאנשים עם מחלת כליות שאינם מטופלים בדיאליזה). יש לשים לב למספר נקודות בהקשר ללחם זה:
  • לחם דל גלוטן אינו דל מלח  ברוב המקרים. יש לבדוק את הסימון התזונתי. 
  • לא כל לחם דל גלוטן הוא גם דל חלבון. לעתים הקמחים בהם משתמשים לאפייתו מבוססים על חומוס או סויה, העשירים בחלבון. לעתים מוסיפים ללחם זה גם ביצים, התורמות גם הן כמות נכבדה של חלבון. איך אפשר לדעת? מומלץ גם במקרה זה לבדוק את הסימון התזונתי. לחם דל חלבון אמור להכיל עד 3-4 גרם חלבון לכל היותר. ההעדפה היא ל 1-2 גרם חלבון במאה גרם. אם הלחם מכיל 5 גרם חלבון ומעלה למאה גרם - הוא אינו דל חלבון.
  • נקודה נוספת שיש להדגיש בקשר ללחם זה הינה המחיר. מחירה של כיכר לחם קטנה יכול להיות כפול ואף יותר לעומת לחם רגיל.
מה עושים? ראשית יש להתיעץ עם הדיאטנית ולבדוק שאכן יש צורך בלחם דל גלוטן. אם קונים לחם מוכן יש לבדוק היטב את הסימון התזונתי של מלח וחלבון, ולבדוק עם הדיאטנית אם אכן הלחם מתאים. אפשרות נוספת היא לאפות לחם ללא גלוטן בבית. קמח ללא גלוטן מסובסד על ידי המדינה ומחירו כ -2 ש"ח לק"ג בכל סופר. למתמידים מומלץ גם להיעזר במכשיר אופה לחם, שמשפר את התוצאות. באפיה ביתית ניתן לשלוט על כמות המלח והחלבון לקבלת התוצאות הרצויות. להלן מתכון ללחם ללא גלוטן, דל בחלבון ומלח.

אז... בחרו את הלחם שלכם בתבונה, ואם יש לכם שאלות  או הערות - תוכלו להגיב או לשאול ואשמח לענות.
בתאבון!


3 תגובות:

  1. אני אספתי כל מיני מתכונים והתחלתי להכין לחם בבית. אי אפשר להסביר בכלל את ההבדל שזה עושה מבחינת הטעם והבריאות.
    ממליצה לכולם.

    השבמחק
  2. הי יסמין, תודה על תגובתך! יש לך אולי מתכונים ספציפיים שאת ממליצה? אוכל לעשות להם חישוב של ערך תזונתי ולהעלות כאן לשימוש הקהל :)

    השבמחק